Quem tem perfil para ser um guru?

Publicado em Atualizado em

Exemplo de um dos gurus do Marketing Hermanwan Kartajaya
Exemplo de um dos gurus do Marketing Hermanwan Kartajaya

Laura Vanderkam, jornalista e autora de livros como 168 Hours e All the Money in the world: what the happiest people know about getting and spendind escreveu recentemente um artigo intitulado HOW TO BECOME A GURU onde enumera algumas ideias sobre como alcançar o poder e a influência que fazem com que determinadas pessoas se transformem em líderes de opinião com seguidores em todo o mundo.

Para Vanderkam: «Influence is a funny thing». Esta profissional de comunicação acrescenta ainda que nos dias de hoje com a disseminação rápida da informação na aldeia global a tarefa fica facilitada até porque: «technology democratizes anything it touches, and now, thanks to social media, you can have followers even if you haven’t done the sorts of things (like starting a major religion) that won you “followers” in the past».

Para isso, na opinião de Vanderkam destaca-se a necessidade de logo de início definir claramente:

  1. qual é a sua marca distintiva: «Gurus need a topic. After all, few people become gurus in multiple unrelated areas».
  2. Saber criar uma boa história: «You don’t need a degree in your guru area, but you do need some reason that people should listen to you»
  3. Ter capacidade para ir direto ao assunto : «Traditional media is great (see below), but even major media hits have a limited influence if you don’t have a good way to capture people’s information and keep them part of your world. That means spending a lot of time on social media and blogging and building your database of names and email addresses».
  4. Tornar-se acessível nas pesquisas online: «Why? Because journalists often Google their story topics, and find their expert sources by seeing who other people have quoted. If your email address comes up easily in a search, you’ll get on the contact list fast».
  5. Fazer permanentemente networking: «Influence is best shared. If influential people write or talk about you, some of that influence rubs off on you, which you can then share with others.

Em suma: quem não está online, não existe. Concordam?

Uma opinião sobre “Quem tem perfil para ser um guru?

    Manuel Amaral disse:
    Abril 4, 2013 às 00:11

    Yes, it’s clear thats we have a new class of people, the info-excluded. They are the people who are not participating in social networks or without access to the internet.

Deixe uma Resposta

Preencha os seus detalhes abaixo ou clique num ícone para iniciar sessão:

Logótipo da WordPress.com

Está a comentar usando a sua conta WordPress.com Terminar Sessão / Alterar )

Imagem do Twitter

Está a comentar usando a sua conta Twitter Terminar Sessão / Alterar )

Facebook photo

Está a comentar usando a sua conta Facebook Terminar Sessão / Alterar )

Google+ photo

Está a comentar usando a sua conta Google+ Terminar Sessão / Alterar )

Connecting to %s